Med sin levende og variert nasjonale identiteter, en turbulent og noen ganger torturert siste sammen med sin stolte kulturarv, har Latin-Amerika alle de nødvendige ingrediensene for en rik tradisjon for kino og film.In De første årene ble det latinamerikanske filmindustrien dominert av Mexico, som eksportert sine enormt vellykkede filmer i hele verden. Men i annen halvdel av det 20. århundre, en rekke andre store film sentre utviklet, særlig Cuba, Argentina og Brazil.Throughout denne perioden, trakk filmskapere på brede politiske og sosiale påvirkninger, reflekterer ofte kaotiske miljøer de prøvde å reflektere . Latin-Amerikas fremtredende rolle innenfor den alliansefrie bevegelsen under den kalde krigen og utbredt folkelig motstand mot den gigantiske nordlige nabo hjalp påvirke utviklingen av Tercer Cine, Third Cinema, som en motreaksjon mot Hollywood, US kulturelle dominans og capitalism.Led av argentinsk Grupo Cine liberacion, men også drevet av radikaler i Cuba, Bolivia og Brasil, trakk den tredje Cinema bevegelsen tungt på konseptet av de første og tredje Worlds, og uttrykte en følelse av solidaritet og kollektivisme mellom filmskapere og deres audiences.Because filmer fra denne sjangeren var per definisjon undergravende til regionens autoritære regimer på den tiden, ble filmene vist i hemmelighet for å unngå sensur og kommersielle forstyrrelser. Typisk for denne sjangeren ble filmen Ya es Tiempo de Violencia, eller nå er det tid for Vold, som adressert undertrykkende argentinske diktaturet, mordet på fagforeningsledere og statlig censorship.Around samme periode, ble en lignende, men distinkt tradisjon i utvikling på portugisisk talende Brasil. Cinema Novo, inspirert av den franske nye bølgen, vedtatt en minimalistisk og direkte stil å presentere realistiske tolkninger av fattigdom og vanskeligheter i hverdagen både i landlige Brasil og favelaene i cities.As latinamerikanske samfunnet gjort den langsomme overgangen til stabilitet og demokrati, begynte sin kino for å gjennomgå en tilsvarende forvandling. De dogmatiske temaer av anti-imperialisme, anti-kapitalisme og kampen for frigjøringen begynte å avta med ankomsten av mer subtile undersøkelser av latinamerikanske samfunnet, dets prestasjoner og sin problems.What har blitt kjent som den nye latinamerikanske Cinema har omfattet en bredt spekter av temaer og problemstillinger, mens vedta et mye bredere spekter av stilarter som avviker fra den stive realismen i tidligere tradisjoner. Filmer som Como Agua Para Chocolate og Pans labyrint fulgt fantasi historier og ble verdensomspennende hits, mens Y Tu Mama Tambien presentert en moden skildring av meksikanske samfunnet og landets politiske issues.Meanwhile, har Argentina og Brasil både beholdt sin ledende rolle innenfor regionens filmindustrien og filmer som Nueve Reinas har gått på å inspirere Hollywood filmskapere, mens priser og utmerkelser fortsetter å oversvømme i.Rommene topp filmer å se før en Latin-Amerika ferie: Før avreise for din Brasil ferie, ikke gå glipp av Academy Award nominert og Golden Globe vinnende Central do Brasil (1998), et følelsesladet historie om relasjoner og læring sett i Rio de Janeiro.For en alternativ tolkning på Argentina reiseopplevelse, se opp for Nueve Reinas (2000) som gir en sterk, kronglete bilde av Buenos Aires underworld.Meanwhile, Madeinusa (2005) vil være fascinerende visning før eller etter en Peru ferie, er tegning på spiritisme av andinske communities.Finally, Caribe (2005) en fersk film som lover en god introduksjon til en ferie i Costa Rica , verdien landet steder på miljøvern, og de vakre karibiske kysten i området rundt Puerto Viejo
By:. Matthew Barker
.from:https://www.bilindustrien.com/bil/travel/41112.html