Norge bil >> Bil >> reise >> Content

En dag i midten av byen Manhattan

Siden flyet landet fint og tidlig vi hadde nesten en hel dag igjen å utforske i går. Været var ganske fin, ganske solrik da vi startet, selv om det skyet over litt og var litt på kul side, det fikk aldri mye over 15 grader Celsius.Around middag tid vi hoppet på Q metrostasjon linje, som er bokstavelig talt 5 minutter fra vår seng og frokost, og vi har gjort vår vei til Manhattan. T-banen kommer faktisk på Manhattan Bridge, og vi fikk en god titt på Brooklyn Bridge og sør-østlige spissen av Manhattan.We bestemte seg for å gå av på Times Square, å finne at dette ville være ganske bra sted å begynne å utforske NYC. Times Square, med alle sine neon reklame skilt, og markedsførte skjermer er noe annet. Fortauet var helt full av mennesker vandre og tonnevis av arrangører ble deler ut flyers for broadway show, komedie show og andre kulturarrangementer. Det er så mye reklame i Times Square-området med lys og skjermer blinker overalt, at den enkelte reklame faktisk begynte å løpe inn i hverandre i mitt sinn, sannsynligvis ikke effekten annonsørene prøvde å oppnå. Faktisk er kjas og mas i dette området stort og kan få litt overwhelming.We ruslet rundt dette området for en stund, og gikk av Rockefeller Center, selv om vi ikke fikk til å utforske hele komplekset. Da har vi sporet opp Grand Central Terminal og gikk gjennom denne grandiose historiske togstasjonen som åpnet i 1913. Det er over 100 lokaltogene som går plattformer på Grand sentrale og de alle kjøre av en strålende sentral concourse.The østsiden av Grand Central åpner ut nesten rett på Chrysler Building, og med tanke på at jeg er en stor fan av Art Deco skyskrapere, hadde jeg å gå inne i denne 1929 mesterverk. Som turist kan du bare tilgang til lobbyen, men det sentrale området med sitt tak veggmaleri og autentisk Art Deco heiser (og sine dører dekket i tre marquetry) er definitivt verdt litt detour.Then vi snek oss oppover mot Central Park, det meste på Lexington og Fifth Avenues. Vi gikk av (tilsynelatende bare lukket) berømte Plaza Hotel og inn i sørenden av Central Park, et mesterverk av landskap design og 850 dekar av sårt tiltrengte rekreasjons plass ved den berømte landskapet designer Frederick Law Olmstead. Vi bare utforsket den sørlige enden, inkludert meieri og Sheep Meadow og ledet ut på Central Park West med alle sine staselige bygårder, inkludert Dakota Building, foran der John Lennon ble skutt i 1980. Strawberry Fields åssidehage var dedikert til memory.Everything hans blomstrer her akkurat nå, og New York City er definitivt et par uker i forkant av Toronto i form av hagebruk syklus. Noe var i luften, og jeg måtte nyse om lag hundre ganger, og ved slutten av dagen hadde vi begge å plukke opp noen allergi medisiner siden vi var begge battling store høysnue symptoms.Then en kort hop på T-banen senere, vi har slått opp igjen i Greenwich Village, en vakker nabolaget brownstone rekkehus og tok i atmosfæren. Vi endte opp på en fin liten restaurant på 7th Avenue, kalt "Pennyfeathers" hvor vi hadde en nydelig middag i et lukket veranda slik at vi kunne ta i gata life.A par Metro rides senere kom vi tilbake til vår midlertidige hjem i Brooklyn der vi falt i seng utmattet fra alle vandre, prøver å fange opp på en litt hvile til neste dag