Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Gjenoppdage Østerrike - Part One

Inspirert fra min hule eventyr i går, møtte jeg mine venner Andrea og Herbert tidlig denne morgenen for å gå på en fottur gjennom Raabklamm (Raab River Gorge), som er omgitt av kalkstein fjell som holder mer enn 700 grotter, inkludert det berømte Katerloch og Grasshöhle, to offentlig tilgjengelige grotter og store turistattraksjonene i Weiz area.Again, kjørte vi gjennom de rullende åsene i Göttelsberg, Haselbach, Laska og Dürntal å parkere bilen vår i nærheten av inngangen punktet i Raab Gorge. Andrea hadde gitt meg et par Nordic Walking staver som jeg var i ferd med å prøve ut for første gang. Nordic Walking, også referert til som "pole walking" eller "fitness walking" er en sport som består av å gå med modifiserte skistaver. Opprinnelig populær i Finland og Skandinavia, har Nordic Walking blitt svært populær over hele Europa, selv om det har ikke helt tatt på ennå i Nord America.I var i utgangspunktet litt skeptisk til konseptet, men når jeg prøvde den staver, innså jeg at vandre oppoverbakke og nedoverbakke begge ble mye enklere siden polene gi ekstra støtte og balanse. Og kontinuerlig armbevegelse brenner opp til 40% mer kalorier enn å gå alene og letter raskere bevegelse, selv på flatt terreng. Den ekstra fordelen av stavgang er at en del av ens vekt fordeles til polene, noe som reduserer trykket på baksiden, samt kne og hofte joints.Now overbevist av fordelene med pole walking, startet vi vår nedstigning i Raab River Valley på en første forsiktig, deretter bratt hellende skogsvei. Den Raabklamm er Østerrikes lengste kløften og delt inn i "Grosse Raabklamm" (stor Raab Gorge) med en lengde på ca 10 km, og "Kleine Raabklamm" (liten Raab Gorge, ca 7 km lang). Vi var på vei rett mot Grosse Raabklamm som er villere av de to strekninger, preget av loddrette kalksteinsklipper, trebroer, hengebruer, går ved siden av elva samt deler av stien som svinger seg vekk fra vannet og ta deg sammen en forhøyet del av bakkene. Jeg hadde allerede utforsket Kleine Raabklamm tidligere sist lørdag med min svigerinne Anneliese.The Raabklamm seg selv har vært veldig naturlig og uutviklet og er hjem til en svært uensartet gruppe dyr som rev, grevling samt moufflons, en art av villsau som også er referert til som "geit antiloper". Amfibier eksempel brann salamandere og et mangfoldig utvalg av rovfugler har bidratt til Raabklamm betegnelse som en beskyttet "Natura 2000"-området, en europeisk naturvernområde. Planteliv langs bratte kalksteinsklipper inneholder også rester av gammel furuskog og et utvalg av alpine plants.We bare dekket en del av hele Grosse Raabklamm og tidvis hiked ved siden av elven, og andre ganger vi hevet unna elven sammen bakkene i juvet. Min venn Herbert brukt et par av hengebruer for å demonstrere de fysiske lovene og begynte å riste stasen mens Andrea og jeg gikk over. Heldigvis hengebruer er ganske solid og alle løypene og stiger er godt vedlikeholdt. Etter en og en halv time med vandring kom vi til hydro dam som er en del av den lokale hydro elektrisitet genererer systemet. Dette området av Østerrike ble elektrifisert i slutten av 1800-tallet, primært på initiativ fra lokale elektrisitet pioner Franz Pichler.To denne dagen vannkraft leverer om lag to tredeler av all strøm som brukes i Østerrike og min hjemby Weiz var et av sentrene av tidlig vannkraft generation.After beundrer noen ganske gamle ser hydro genererer utstyr hiked vi tilbake til den lokale landeveien og kjørte tilbake i bilen min, som vi hadde parkert tidligere, til vår utgangspunktet. Andrea og Herbert måtte forlate, og jeg planlegger å fortsette min utflukt til Graz, den provinsielle hovedstaden. Men før det hadde jeg å holde liv i min appetitt, og jeg var bare et minutt unna en kjent lokal restaurant der østerrikske delikatesser var sikker på å treffe spot. Gasthaus Reisinger er en av restaurantene som ligger ved siden av Raabklamm. Faktisk den østerrikske begrepet "Gasthaus" er en god del mer rustikk og down-to-earth enn den nordamerikanske "restaurant". En Gasthaus (bokstavelig oversatt: "guest house") vil vanligvis tjene solid tradisjonell østerriksk mat, ofte vil det også et utendørs atrium siden å spise i frisk luft er svært populær i Østerrike, og mange Gasthäuser også tilby overnatting med frokost.Dette virkelig er tilfelle med Gasthaus Reisinger som ikke tilbyr bare østerriksk mat og en vakker uteplass, men fungerer også som en seng og frokost, for det meste for gjester fra steder som Wien eller andre mer urbane deler av Østerrike og Tyskland. Jeg satte meg ned for å beundre den lange menyen og besluttet på to lokale spesialiteter: en "Fritattensuppe" (pannekake stripe suppe), et element som jeg alltid må spise flere ganger når jeg er hjemme, samt en "Mulbratlbrot" - en stykke østerrikske rugbrød, dekket med et tynt lag med smør og tynne skiver av en spesiell øm kutt av røkt svinekjøtt, toppet med horseradish.Rye brød dekket av en rekke forskjellige kjøttpålegg eller røkt kjøtt er en typisk i mellom måltid i Østerrike, og de er også en populær snack for turgåere og besøkende av en "Buschenschank" (en restaurant som serverer rustikke lokale matvarer som eies og drives av en lokal vin bonde). På denne perfekt dag skinte sola ned, og jeg likte den fredelige og rolige bølgende åsene i Øst-Styria. Nok en gang jeg innså at området jeg vokste opp i var en virkelig vakker halsen av skogen. Eieren av restauranten, Mr. Reisinger, brakte meg min måltid og vi begynte å prate litt om det faktum at jeg var faktisk en lokal som hadde emigrert til Canada mer enn 20 år siden. Han derimot brukes til å arbeide full tid i waterproof i en lokal tre prosessanlegg inntil for få år siden da hans eldre foreldre begynte å kreve heltid omsorg. Siden den gang har han drevet sin gjestfrihet etablering heltid sammen med sin kone og barn, en typisk østerriksk familie-baserte business.The måltid var deilig og etter å plukke opp en iskrem til dessert jeg var forberedt perfekt for min neste destinasjon: Graz , hovedstaden i Steiermark og den nest største byen i Østerrike. Bare minutter fra restauranten jeg stoppet bilen min å ta en titt tilbake på disse bølgende åser, en av mine favoritt områder da jeg vokste opp, og å chatte med noen kyr som ble lounging rundt et stort pasture.Much av Østerrikes storfe industrien er fortsatt basert på frittgående metoder, og legger et betydelig bidrag til landets økonomi. Omtrent 80.000 storfe gårder eier ca 2,1 millioner storfe, hvorav ca 800 000 er melkekyr. Kun 5,5% av østerrikske storfe gårder har mer enn 100 dyr, og den lille størrelsen på gårdene sikrer en nær sammenheng mellom bonden og hans /hennes dyr. Disse kyrne var åpenbart nyter sin bekymringsløse livsstil og deres ubegrenset evne til å streife rundt på kupert pastures.I fortsatte min kjøretur langs 25 km av rullende landeveier i Styria største urbane sentrum. Med en befolkning på rundt 250.000 Graz er den nest største byen i Østerrike. Selv om det er en betydelig regional og industrielle sentrum Graz ikke så godt kjent som mindre byer som Salzburg og Innsbruck. På grunn av sin uklanderlig opprettholdt arkitektoniske arv, ble Graz erklært en UNESCO World Heritage Site i 1999, og ble europeisk kulturhovedstad i 2003. Navnet er avledet fra det slovenske ordet "Gradec" som ordrett betyr "liten festning". Ved den østlige inngangen til byen er det et forstadsområde kalt Mariatrost som er kronet av den store pilegrimsferden kirken Mariatrost. Jeg stoppet på toppen av Purberg bakken, parkerte bilen min og gikk forbi en stor restaurant til forsiden av kirken. Basilikaen Mariatrost (Maria Trøst) ble bygget mellom 1714 og 1724 i barokk særpreget stil taket fresker i det indre av kirken er spesielt nevneverdig. To massive 61 meter høye tårn forankre kirken og kuppelen på den østlige enden av strukturen og kan sees fra langt unna. Fronten av kirken er tilgjengelig via en trapp kalt Angelus Steps. Til denne dag basilikaen Mariatrost er den nest viktigste pilegrimsmål kirke (etter Mariazell) i den østerrikske provinsen Styria