Alle som noen gang reiste til Hoi An vet at så tidlig som det 16. århundre, ble det vel renownead som et frenetisk og animerte trading port og et populært stoppested for både utenlandske handelsmenn og reisende. Mannskapene på handelsskip fra Øst-Asia til Vest-Europa snudde havnebyen, som et spesielt unntak av historie, i et møte og senter fremme utveksling av Øst - Vest kulturer og samspill av generasjoner av mennesker fra utallige nasjoner. Dette internasjonal kommunikasjon føre til en edel levemåte, fremhever følelser og sentimentale vedlegg i code of conduct overlevert gjennom mange generasjoner, og danner den sosiale identiteten til folket i den gamle havnen city.Evidence av denne unikhet er delvis synlig i ytre utseendet på gatene med gamle, moss-encrusted arkitektoniske verk med sine gamle dekorative mønstre og i de bevarte navnene på banene. Det kan finnes i klubbene og hodet fjerdedeler av klaner i forskjellige stiler og tilbe statuer gjennomsyret med karakteristiske østasiatiske funksjoner i strålende fortid. Det fine med byens gamle gater uttrykker noe som ikke kan lett fanges, med sitt eget kulturelle dybde som har blitt dannet og næret fra integrasjon og etablering, derav spesielt og umiskjennelig farge på city.Isn 't det grunnen til at Hoi An er alltid animert og opptatt, men ikke støyende, opprettholde sin naturlige fred og ro på tross av de endringene som tiden har brakt. Folk i alle aldre og nasjonaliteter, som har blandet seg med livet til byen, veves gjennom flyt av trafikken sin, besøkte sine gamle områder av interesse, har en hjertelig samtale med sine folk, og handlet her og der, vil raskt innse mildhet og eleganse av den gamle byen. Denne enkle og vanlig kulturell kvalitet er akkurat som en tidlig morgen tåke shrouding miljø og sosialt liv naturlig, upretensiøst, og akkurat som handelsbyen heter på Vietnamese.These dager, på kvelden den 15. dagen av måne-måneder, alle boliger i byen slukke de elektriske lysene og henge opp sine fancy lykter i alle fasonger og former. Loopahs og gresskar, octagons og merry-go-runder, all flimring fra solnedgang til soloppgang slå de gamle gatene i en glitrende fantasy land, tiltrekker seg flere og flere mennesker på veiene. En dag som seerne stille gikk av og på, vurderer lyktene og gatene, var jeg en av dem, miksing og mingling med dem og gjøre mose av de høye gledene ved ettertanke, windows-shopping eller nyte kveldssnacks og delikatesser . På hvert hjørne, Hoi An ble oppslukt i en atmosfære av åpen heartedness, rustikk, men likevel elegant, enkel, men fargerik, ren som chracters av sin jord og dyder av folk sin, noe blandet mellom den sanne og den falske, mellom poesi og maleri, mellom nåtid og fortid mellom introspeksjon og eksterne innstillinger. På slike netter, ønsker du å holde deg våken hele natten med Hoi An siden uansett hvor du går vil du få litt følelse av dyp attachment.I snart fant meg selv i et gammelt hus, en meget velstående kjøpmann hjem, bygget for 400 år siden, fortsatt står der intakt som et historisk vitne til byen. Med unntak av to murvegger, det ble bygget av jern tre, glinsende med passering av tid, dekorert med vertikale og horisontale tre plaketter, paneler og couplets flyter kalligrafi i salongen, inkludert denne svært interessant dikt: Som aprikos blomstrer prøve å blomstre før de andre, Hvor vakker disse snø-hvite blomster på de fjerne fjellene areContemplating den spektakulære naturen, som kunne realizethe skjønnhet våren på den harmoniske øyeblikk av himmel og earthThe private eiendommer til de rike i Hoi An inkluderer alltid en "bakhage ", i motsetning til andre områder av landet. Ofte er dette området forherliges med sjeldne bonsai planter for eieren å nyte under fritid ganger, fest blikket på miniatyr landskap og resitere poems.Thuong Chua Cau - Ha Am Bon er den viktigste aksen som fører til sentrum av byen. Langs sin side driver Hoai Pho River veving gjennom de gamle gatene. Dette navnet brakte meg noen søte nostalgi fra fortiden. Det var en vietnamesisk artikulering av begrepet "Faifo" gitt av de europeiske kjøpmenn, som innebærer et urbant område med en trading port, eller en "port city", for å være kort. Kineserne i Hoi An, men uttales det på sin egen måte, transkribere det inn "Hoai Pho", for å markere sin lengsel etter den gamle byen. Enten begrepet uttrykker nøyaktig hva eksisterer i Hoi An.And som følelsene påberopes ved navn "Hoai Pho", de som reiser langs de gamle gatene i Hoi An synes å gå tilbake mot strømmen av historien, inn i dybden av sin kulturelle lag . Der, i det 17. århundre, var det et godt senter for omlasting og distribusjon av varer fra Sør. Foruten aloe og gull, utgjorde sine fine arts artikler for en høy andel av eksporten av Dai Viet. Den "Phu bien Tap luc" (Diverse Annals - Revidert og endret) av Le Quy Don poster: "Hoi An har så mange varer på skjerm og på salg som man ikke kan huske dem alle Det er silke og silke produkter, medisinske urter og. legemidler, kosmetikk og kostymer, høykvalitets papir og skrivesaker, glass og vifter, pins og nåler, møbler og keramikk, kobber og sølv varer, te og tørket mat, godteri og kaker. Det går av og på ". Dermed kan du se at så tidlig som i det 17. århundre, holder håndarbeid produsert av private hus og klaner utviklet seg godt. Den håndverkere av et håndverk ville være å leve i de samme kommunene, som snekring på Kim Bong, keramikk på Thanh Ha, mental casting på Phuoc Kieu, tekstil på Minh Huong. Det er ganske godt kjent at de gamle husene og monumentene i byen med delikate utskjæringer ble gjort opp nesten i de dyktige hendene til Kim Bong og Phuoc Kieu håndverkere, det vil si gjort disse arbeiderne ikke lite bidrag til dannelsen av de kulturelle verdier disse gamle gatene. Senere ble de rekruttert av Nguyen domstolen å konstruere den gamle hovedstaden i Hue.So hvor er disse berømte håndverkere i dag? Jeg umiddelbart følte noen snev av nostalgi da jeg plutselig husket versene av sen poet Vu Dinh Lien: Folk i gamle dager, Hvor er du nå Broderi, en av de tradisjonelle håndverk i Hoi An, er restaurert og utviklet, og? er elsket av mange mennesker. Hoi An broderier er veldig forsiktig og grasiøs, like elegant som sin unge jenter med små bevegelser og delikate smakfulle linjer. Fargene er utrolig levende. Jeg sto der, forbløffet og sjokkert, vurderer produkter av sin produsent. Muligens begge deler! Gastronomi utgjør en annen egenart Hoi An kultur, med te fra Phu Thuong, kanel fra Tra Mi, cane-sukker fra Dien Ban, nudler, halv-ferdig biff, og ambrosia fra Quang regionen. Spesielt de urter fra Tra Que er ganske uunnværlig krydder for kresne kjennere av god mat. Ifølge gamle folk i byen, disse krydret belgfrukter, en rekke vannlevende ugress ta fra en innsjø og plantet på en odde i Tra Que, gir mikro-kvante elementer, som produserer en spesiell aromatisk smak elsket av så mange mennesker, takket kanskje til de dyrkere egne hemmeligheter til cultivation.Hoi sin En har så mange eksotiske ting! Så eksotiske likevel så populære! Folk sier besøker Hoi An er som en hjemkomst, tilbake til de gamle scener av trading båter fortøyd ved elvebredden, tilbake til røttene som omfavner hele kurset av historie og ære en mest frenetisk trading port, og tilbake til et sted for fred og velvilje, gjennomsyret med enorme menneskeheten og dyp values.The forfatter Nguyen Ngoc, født av Quang Nam-provinsen, har kommet for å slå seg ned i Hoi An etter reiser til alle hjørner av landet, å se byen som sin "fedreland". Sin attraktivitet betyr magnetismen av "fedreland". I en alder av levende og frenetisk industrielle sivilisasjonen i dag, mer enn noensinne, synes anken av "fedreland" for å være kallet av den innerste fordypningen av den menneskelige heart.Visiting Hoi betyr ikke bare å komme tilbake til de gamle landsbyene og gamle gater, men tilbake til å bety sporing fotsporene til de gamle Viet folk i Sa Huynh Culture. Bor i Hoi An kan føre til søker profeten Trang Quynh gamle orakel "Hoanh Son Nhat dai, van dai møkk enn" (bokstavelig talt, kan Long Range være et sted for evig bolig), for å realisere og reflektere over og langt hold og uforferdet vilje til våre forfedre. Du vil bli ledet til å forstå opprinnelsen og utviklingen av Hoi An som en trading port, og å tenke på det som en arv av hele menneskeheten og stolthet av det vietnamesiske nasjon, som har vunnet beundring av venner fra alle hjørner av verden som kommer stadig større tall, som kommer tilbake til sitt "hjemland"
By:. Clinton Mccoy
.from:https://www.bilindustrien.com/bil/travel/27766.html