Ble forespeilet ni filmer. Nå stoppes den etter én film: – Det er jævlig irriterende

(Dagbladet): - Det er så klart synd hvis vi ikke kommer videre, sier produsent Thomas Backstrøm.

Hans produksjonsselskap Red Squair står bak «Glassdukkene», regissert av Nils Gaup. Krimthrilleren med handling i Tromsø og omegn er basert på forfatter Jorun Thørrings bøker om etterforsker Aslak Eira, i filmen spilt av Stig Henrik Hoff.

«Glassdukkene» ble lansert som den første filmen i en trilogi.

Det var før besøkstallene: 17 621 så filmen på kino i vår, langt færre enn produksjonsselskapet forventet. De håpet å havne i nærheten av tallene for «Varg Veum»-filmene, som har blitt sett av opptil 130 000 på kino.

Uenig om støtte

Nå bekrefter Backstrøm at framtida for den planlagte trilogien er høyst usikker.

- Ja, vi har ingen konkrete planer om fortsettelse av serien nå. Ambisjonen er der, og da ønsker vi å spille inn to filmer sammen. Men det er klart det blir tungt å få til to filmer til på samme måte nå, sier Backstrøm.

Filmen ble spilt inn med et budsjett på 15 millioner og uten offentlig støtte, men nå sliter produksjonsselskapet med å sikre seg den etterhåndsstøtten de ønsker fra Norsk Filminstitutt.

Filminstituttet har avslått å godkjenne en minimumsgaranti fra distributøren SF Norge, og nå er en klagesak på vei over til Kulturdepartementet for behandling.

- Utrolig trist

Hovedrolleinnehaver Stig Henrik Hoff er ikke blitt informert om seriens mørke utsikter når Dagbladet kontakter ham. Han sier han ble forespeilet opptil ni filmer hvis den første trilogien gjorde det bra.

- Det er jo bare utrolig trist hvis det ikke blir flere filmer, og veldig kjedelig for meg. Vi har allerede lagt ned en masse grovarbeid i karakteren min, og jeg gledet meg til å jobbe bredt og la ham få vokse utover i serien, forteller Hoff.

Han mener forhastede prosjekter er et generelt problem i filmbransjen.

- Som frilansskuespiller er det jævlig irriterende å få slike beskjeder når man har lagt sine planer. Ofte virker det som prosjekter settes i gang for tidlig, og at man jobber kun for å fullføre et prosjekt. Det er ikke alltid en fordel for kvaliteten, sier Hoff.

Produsent Backstrøm sier at han ikke har mer info å gi ut til verken skuespillerne eller andre før etterhåndstilskuddet er avklart.

- Jeg forstår skuffelsen, og er nok selv den som er mest skuffet. Vi ønsket jo alle å holde på med dette en stund, men det er tydelig at publikum ikke ønsket seg dette, iallfall ikke på kino, sier Backstrøm.

Går utover kvalitet

For forbundsleder i Norsk Filmforbund, Sverre Pedersen, er dette et kjent problem.

- Det er generelt et betydelig problem i bransjen at noen produksjonsselskaper er i overkant opptatt av å komme raskt i gang med prosjekter, sier Pedersen.

- Vi ser at selskapene lever av å produsere, ikke filmens kommersielle suksess. Når støtten er på plass, skulle selskapene helst vært i gang i går allerede, selv om man kanskje egentlig mangler et par millioner i finansieringen, sier Pedersen.

Dermed får kreative avdelinger som produksjonsdesign, kostyme og skuespillere ofte kort tid på sine forberedelser.

- Det vil veldig ofte gå utover kvaliteten, sier Pedersen, som tar til orde for en grundig analyse av hvordan de norske tilskuddsordningene fungerer.

Wednesday, December 3rd, 2014 Bil

No comments yet.

Leave a comment

 
November 2024
M T W T F S S
« Oct    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Recent Comments