Etter å ha sett filmen «Spotlight», burde vi kanskje ikke la oss sjokkere av hva katolske prester i USA har fått seg til å gjøre med barn, og hva kirken har gjort for å dekke over det. Men dokumentarserien «The Keepers», som kommer på Netflix neste uke, åpner nye, mørke rom.
Beskrivelse
Dokumentarserie
Premieredato
19. mai
Kanal
Netflix
Serien har blitt omtalt som den nye «Making a Murderer». Den skiller seg ut på true crime-markedet, med en særlig grell historie om drap, overgrep og maktmisbruk, og – ikke minst – med et nokså uortodokst detektivpar.
Helgenfigur
De to bestemødrene Gemma Hoskins og Abbie Schaub blir introdusert som «bulldoggen» og «den intellektuelle»: Den ene knallgod til å stille folk til veggs, den andre en søt og småfnisende research-ekspert. Sammen bruker de pensjonisttilværelsen på å lete etter svaret på hvem som drepte engelsklæreren deres i Baltimore i 1969.
26 år gamle Catherine Cesnik var en ekstremt populær nonne, beskrevet nærmest som en helgenfigur: Strålende vakker, intelligent og omsorgsfull, en som virkelig så elevene sine. Det store spørsmålet er om hun la merke til så mye at det kostet henne livet. For på den katolske jenteskolen Keough High School foregikk det åpenbart mye bak lukkede dører.
De sterkeste partiene i de tre episodene jeg har fått se, er intervjuene med tidligere elever som forteller i detalj om overgrepene de skal ha blitt utsatt for av to prester ansatt ved skolen.
Begge prestene er nå døde, og de ble aldri dømt. To av kvinnene tok saken til retten i 1994, men vant ikke fram. En av dem var Jean Wehner. Hun stod aldri fram offentlig i forbindelse med rettssaken, men det gjør hun her. Og hun forteller så åpent og reflektert om overgrepene og konsekvensene av det at jeg håper det blir sett av alle som jobber med overgrepsofre.
Djevelsk prest
Wehner var den første som rettet en anklage mot prestene, da hun tok kontakt med det lokale bispedømmet i 1992. Ifølge henne selv hadde hun fortrengt det med det samme hun var ferdig på skolen, over 20 år tidligere.
Hennes beskrivelse av hvordan minnene kom fram i forbindelse med bønn, ligner partier fra Vigdis Hjorths mye omtalte fjorårsroman «Arv og miljø». Også det en historie om en voksen kvinne som plutselig husker, etter å ha lagt lokk på de vonde minnene i flere tiår.
Er det mulig å glemme så grufulle opplevelser? Wehner sier hun fryktet at hun var gal, helt til hun fikk kontakt med andre kvinner som hadde opplevd det samme. Alle var skremt til taushet av en mann som, i kontrast til den helgenaktige nonnen, framstilles som djevelen selv. Fader Joseph Maskell skal ha hentet jentene ut av klasserommene midt i undervisningen, for å forgripe seg på dem på kontoret sitt. Både alene og sammen med andre menn, deriblant lokale politifolk.
Til overflaten
Koret av mørke historier suppleres med svarthvitt-filmede rekonstruksjoner og stemningsbilder – dystre, men også klisjéfulle. Og selv om saken får en grundig gjennomgang, blir presentasjonen av og til rotete: Nye fjes introduseres vel plutselig, og enkelte tråder følges ikke opp. Det meste som kommer fram i de første episodene har da også vært omtalt i amerikanske aviser før. Men kanskje kommer det større avsløringer etter hvert.
«The Keepers» starter på loftet hos en gammel journalist, som leter fram artikkelserien han skrev om saken i 1994. «Du begynner å spørre deg selv: Hva er fortiden?», sier han om arbeidet med saken, som han aldri har sluppet helt. Det er en fin prolog for en dokumentarserie som ser ut til å ville vise at alt før eller siden kommer til overflaten, om det virker aldri så glemt, dødt eller begravet.
- Anmeldelsen er basert på de tre første av sju episoder.