(Dagbladet:) – Nostalgirunkingen fortsetter sÃ¥ langt øyet kan se ogsÃ¥ til neste Ã¥r, med filmer som «Alien: Covenant», «Blade Runner 2049», en ny sesong av Netflix-serien «Stranger Things» og et nytt kapittel i «Star Wars»-sagaen, sier redaktør for filmnettstedet Montages.no, Lars Ole Kristiansen, til Dagbladet.
Den åttende «Star Wars»-filmen har premiere 15. desember 2017, og det er Rian Johnson, regissør av sci-fi thrilleren «Looper», som har tatt over etter J.J. Abrams.
Kristiansen mener at nostalgien som preger mange filmer og serier for tida er en kjedelig trend som handler om å tilfredsstille gamle fans, noe som går på bekostning av nytenkning.
- Slikt blir det ikke kunst av – snarere kan man fÃ¥ den gufne følelsen av at dette er samlebÃ¥ndsprodukter, testet for maksimal effekt pÃ¥ en gitt mÃ¥lgruppe, sier Kristiansen og fortsetter:
- På den annen side er jeg oppriktig spent på de nye «Alien»- og «Blade Runner»-prosjektene.Det bør være mulig å uforske disse fiksjonsuniversene ytterligere. Begge er signert visjonære regissører, som er uredde for å bevege seg i nye retninger.
Kristiansen trekker også frem filmene «Manchester By the Sea», regissert av Kenneth Lonergan, og «Silence» av Martin Scorsese, som filmer man bør få med seg i 2017.
Førstnevnte har fått fem Golden Globe-nominasjoner, og regnes som en klar Oscar-favoritt, mens «Silence» er Scorseses hjertebarn og skal være grunnen til at han trakk seg som regissør fra filmatiseringen av Jo Nesbøs «Snømannen».
Nostalgien fortsetter
2016 blir kalt for nostalgiens år, hvor vi har fått en rekke nyinnspillinger og fortsettelser på serier og filmer som blant annet «Jungelboken», «Ghostbusters» og «The Magnificent Seven».
I år kommer filmer som «Skjønnheten og Udyret», «Mumien» og «Trainspotting 2» som alle skal utvide universet eller fortelle historien til forgjengeren på ny. Dette er en trend Dagbladets anmelder, Inger Merete Hobbelstad, også tror at kommer til å vedvare:
- 2017 blir året for nye versjoner av gamle klassikere som «Blade Runner» og «Alien», samt det siste «Planet of the Apes»- og «Star Wars»-kapittelet. Blant de norske filmene fortelles historien om motstandsmannen Jan Baalsrud på nytt.
Hun håper og på at de sterke independent-filmene kan være med på å gjenoppvekke noe av appetitten på selvstendige historier som ikke inngår i en serie.
Sterk konkurranse
Det at det blir så mange nyinnspillinger, oppfølgere til klassikere og forløpere til klassikere tror Hobbelstad handler om hvor konkurranseutsatt kinofilmen har blitt.
- Jeg tror denne tendensen vitner om at kinofilmen har kolossalt sterk konkurranse fra andre underholdningstilbud, og at det blir stadig vanskeligere å få store publikumsgrupper til å gå og se en film der universet og persongalleriet er ukjent.
Hun mener dette er en uhedig trend og at dette er noe av grunnen til at kinofilmen taper mot tv-seriene.
- Mange selskaper bygger ut sine filmatiske universer for tida. Er dette latskap av bransjen eller tror du det er sunt i den forstand at de suksessfulle store filmene sanker inn nok penger slik at selskapene tørr å satse på litt smalere og annerledes film?
- Det er sant at de uavhengige, mindre filmene må finansieres, fordi de innebærer alltid større risiko enn franchisefilmene, men de store blockbusterne har nå blitt så astronomisk dyre at bare å tjene inn sine egne utgifter har blitt en utfordring. En god blockbuster er en herlig kinoopplevelse, men for mange av filmene nå, bærer preg av at de er laget på samlebånd. De virker ikke egentlig å engasjere verken de som står bak dem eller de som ser på.
Hollywood kneler
Til neste år er det en rekke smale filmer Hobbelstad ser frem mot.
- Jeg gleder meg til «Moonlight» og «La La Land», to visstnok fabelaktige filmer av unge og egenartede filmskapere, sier Hobbelstad, og fortsetter:
- Hollywood kneler under vekten av de gigantomane blockbustere. Jeg tror et par skikkelig gode indiefilmer er nettopp den vitamininnsprøytningen som trengs.
I tillegg til de ovennevnte filmene, «La La Land» og «Moonlight», er Hobbelstad utrolig glad for at brasilianske «Aquarius» skal settes opp på norske kinoer. Filmen ble nominert til Gullpalmen ved Cannes tidligere i år.
- Dette er et nydelig drama med fin, underliggende komikk om en aldrende kvinnelig rockejournalist som prøver å bevare sitt frisinnede jeg i en tid hun ikke helt føler seg hjemme i, skriver Hobbelstad før hun forteller om andre filmer hun ser frem til i det kommende året:
- Av norske filmer gleder jeg meg til Joachim Triers «Thelma», og av blockbustere vil jeg si at remaken av klassikeren «Blade Runner» ser fabelaktig ut, om en skal dømme etter traileren.
Triers nye spillefilm omtales som en overnaturlig thriller om en ung kvinne som i møte med kjærligheten oppdager at hun har skremmende og uforklarlige krefter.
Hype
Aksel Kielland, anmelder i Dagbladet, er og spent på Triers overnaturlige thriller samtidig som han har høye forventninger til Thomas Alfredsons filmatisering av «Snømannen.»
- Dessuten kommer det en haug store franchisefilmer: «Justice League», «Alien: Covenant», «Blade Runner 2049», «Ghost in the Shell», «Spider-Man: Homecoming», «John Wick 2» og «The Fate of the Furious». Hypen er vanskelig å ikke la seg rive med av, men som det ikke nødvendigvis ikke er grunn til å forvente allverden av, sier Kielland.
Jim Jarmuschs «Paterson», Paul Verhoevens «Elle» og Hideaki Anno og Shinji Higuchis «Shin Godzilla» er tre filmer Kielland virkelig vil trekke frem av filmene som kan komme til Norge til neste år.
Førstnevnte har vokst voldsomt på anmelderen etter han så den i Cannes tidligere i år , og «Elle» er en film han mener er en av 2016s aller beste filmer.
- Men i skrivende stund er det fortsatt uvisst om den vil få norsk kinopremiere. Hvis den ikke gjør det, er det noe bortimot en skandale. Jeg lever fortsatt i håpet om at noen vil ta ansvar og importere Hideaki Anno og Shinji Higuchis «Shin Godzilla» til Norge, men det virker ikke spesielt sannsynlig.