(Dagbladet): Det er knyttet store forventninger til Disneys kommende nyinnspilling av «Skjønnheten og udyret», med Emma Watson i rollen som Belle.
Nå forteller Watson, som for mange er mest kjent som Hermine i «Harry Potter»-filmene, at dette ikke var den første Disneyprinsessen hun fikk tilbud om å spille. I et intervju med magasinet Total Film, forteller hun at regissøren for nyinnspillingen av «Askepott» ønsket at hun skulle spille hovedrollen.
Watson takket imidlertid nei til å portrettere Askepott, og rollen gikk i stedet til Lily James.
- Jeg visste ikke at de ville lage «Skjønnheten og udyret» da jeg sa nei til «Askepott». Men da de spurte om jeg ville spille Belle, følte jeg at den rollen passet meg veldig mye bedre enn det Askepott gjorde, sier Watson.
- Belle er en feminist helt inn til ryggmargen, legger Watson til.
Oppdatert bakgrunnshistorien
Skuespilleren har tidligere fortalt Entertainment Weekly, at Belles bakgrunnshistorie er blitt noe omskrevet i nyinnspillingen.
I tegnefilmen fra 1991 er Bells far en oppfinner. Men i nyinnspillingen er det Belle selv som har dette yrket.
Dette er en av grunnene til at Watson mener Belle er en bedre rollemodell enn Askepott.
Emma Watson har de siste årene profilert seg som feminist, og har blant annet jobbet med å sette fokus på kvinners rettigheter.
Da Watson i 2014 annonserte nyheten om at hun ble ambassadør for FNs kvinneorganisasjon UN Woman ble pågangen på FNs nettsider så stor at hele sida gikk i sort.
Slo rekorden
Da traileren til filmen ble sluppet 13. november gikk den viralt, og satte ny rekord i antall trailervisninger i løpet av 24 timer.
På et døgn ble den sett 127,6 millioner ganger. Dermed slo den «Fifty Shades Darker» som hadde 114 millioner visninger på et døgn.
Ut fra traileren ser filmen ut til å ha et «mørkere» uttrykk enn tegnefilmen fra 1991.
Aksel Kielland, filmanmelder i Dagbladet, har tidligere uttalt at det ser ut til at filmskaperne sikter seg inn på en «Harry Potter-estetikk».
- En del av det har å gjøre med at du går fra en veldig enkel, karikert tegnestil til realisme, da får alt et skumlere preg. Men tonen er mørkere, og mer voksen. Det virker som at istedenfor å treffe små barn med foreldre, vil de treffe eldre barn, og voksne som husker den opprinnelige filmen, sier Kielland.