TØNSBERG (Dagbladet): – Lykke til!
Dagny Norvoll Sandvik, kjent som pop-artisten Dagny, løper avgårde for å gå på Slottsfjellsfestivalens hovedscene. Lykkeønskningene under sola og diskokulene på festivalens backstageområde kommer fra Anna Lotterud, kjent som elektropop-artisten Anna of The North, Kaja Gunnufsen og rap-artisten Regina Tucker (Myra).
Jentene står bak beats og monsterhits som har ført til Spellemann-nominasjoner og millioner av strømminger på Spotify.
De siste åra har flere kvinnelige artister tatt steget opp på festivalscenene. Slottsfjellfestivalen har tre kvinner som dagens største headlinere på festivalfredagen. Foruten Dagny spiller også Astrid S og Gabrielle på festivalens hovedscene.
- Jeg synes flere kvinner er blitt synlige enn før, sier Tucker.
- Det skulle bare mangle. Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt, sier Gunnufsen.
- Det har alltid vært kule jenter med attitude, men man må booke ut fra kvalitet og ikke kjønn, sier Lotterud.
- Det er fint med kvotering i noen situasjoner, men når det gjelder musikkbransjen er det litt tricky, mener Tucker.
Sunn debatt
- Jeg har takket nei til kvoteringsbooking. Da jeg ble spurt sa de at de trengte flere jenter, forteller Spellemann-nominerte Gunnufsen.
Selv om Gunnufsen, som beskrives som en av landets mest talentfulle låtskrivere, mener kvinnekvotering i bransjen blir feil, vil hun ikke trekke på skuldrene av at kvinner og menn har gått foran og jobbet for økt bevissthet rundt å få flere kvinner på festivalscenene.
- Jeg merker at det har vært en endring de siste åra. I løpet av årene jeg har holdt på ser jeg ringvirkningene av at damer og menn har stått på slik at vi ikke må kjenne på det, sier hun.
Lotterud er enig.
- Vi har vært heldige for at andre har ordna, sier hun.
Ønsker seg «jentemiljø»
De tre artistene kjenner ikke hverandre fra før, men skulle ønske at det var et bedre «jentemiljø» i musikkbransjen.
- Det jeg savner er at jenter ikke støtter hverandre slik gutta gjør, sier Lotterud.
- Jenter blir ofte sammenlignet i media. Da blir det mer en konkurranse som ødelegger for «entourage»-stemningen som gutta har, sier Gunnufsen.
Sosiale medier
Jentene tror at flere plattformer å bli synlig på og sosiale medier er en viktig bidragsyter til at flere kvinnelige artister er blitt synlige de aller siste åra.
Det tror også Astrid S.
- En faktor er nok at vi er en generasjon som har vokst opp med sosiale medier. Norske artister heier mye på hverandre der. Man gratulerer og gir komplimenter til hverandre, sier hun til Dagbladet når vi møter henne backstage.
Hun mener også at det er viktig at kvinner får en plass i musikkmiljøet.
- Det er dritbra at vi får større spots på festival. Jeg blir absolutt inspirert musikalsk av andre kvinner. Da Susanne Sundfør vant Spellemann som årets produsent gikk jeg og kjøpte meg musikkprodusentprogram, forteller hun.
Mange å ta av
- Vi har ikke booket dem fordi de er kvinner, men fordi de er bra artister vi tror appellerer til publikummet vårt. I år er det veldig mange kule, norske jenter som kommer. Det finnes mange, mange flinke å ta av etter hvert, sier Henning Krane, bookingsjef for Slottsfjellfestivalen.
Krane synes det er gøy å se at flere av bookingene også er i ferd med å gjøre det godt på et internasjonalt nivå og nevner blant annet Astrid S, som gjør det godt i utlandet og Gabrielle, som også gjør det godt i Sverige etter at hun ble spilt i NRK-serien «Skam».
En bølge
Ifølge Krane har kvinneandelen til Slottsfjellfestivalen vært på 35-40 prosent de siste åra. I løpet av de femten årene som festivalen er blitt arrangert mener Krane likevel at det har skjedd noe.
- Det er nok de siste åra at mange norske, kvinnelige artister har bemerket seg. Det er nok en liten bølge som jeg håper og tror vil vedvare, sier han.
Noen av kvinnene som gjester hovedscenen under festivalen i år (Kongescenen) har spilt på mindre scener under festivalen tidligere.
- I år er de blitt mer synlige og kommer høyere opp på plakaten. Det er flere som spiller på Kongescenen i år, sier Krane.
Eksempelvis spilte Gabrielle på en av de mindre scenene for fire-fem år siden. Da var hun i ferd med å slå gjennom. I år spiller hun på Kongescenen, som ifølge Krane er et format som passer bedre for henne nå.
Sigrid, som spilte på onsdag, ble flyttet til en større scene enn festivalen først hadde planlagt.
Fortjener plassen
Sigrid er blant årets kvinnelige artister Krane tror vil entre festivalens største scener etter hvert.
- Neste år tror jeg hun blir en av headlinerne, sier han.
P3-programleder, musiker og musikkekspert Christine Dancke er enig i at de unge jentene fortjener plassen de nå får i norsk musikkoffentlighet.
- Det skulle bare mangle med tanke på hvor mange rå damer som preger musikken for tida, sier hun til Dagbladet.
- Ikke noe pinglegreier
- De siste åra har Astrid S, Sigrid, Aurora og Susanne Sundfør vært langt fremme i folks bevissthet. Jenter og kvinner står veldig sterkt nå. De er populære og bra. Det er ingen grunn til ikke å booke dem, sier festivalveteran Toffen Gunnufsen.
Gunnufsen anslår at kvinneandelen på festivaler de siste 20 åra har vært på mellom 20-30 prosent.
- Kvinneandelen har vært lav i veldig mange år. Nå er mye popmusikk i vinden på festivaler. Det er gledelig. Før var det mer rock. De kvinnelige artistene som kommer nå er gode popjenter med attitude som ikke er redde for å rocke scenen med god vokal. Det er ikke noe pinglegreier, sier Gunnufsen.
Gunnufsen, som startet med Quart-festivalen i 1991, har jobbet med festivaler i over 25 år. Han tror «jentebølgen» har en sammenheng med at formene for distribusjon har endret seg mye de siste 3-4 åra.
- Før var det mer lukket og vanskelig å nå fram til publikum. Nå har man Spotify og YouTube som bidrar. Bare se på Sigrid som har fått masse oppmerksomhet på bare noen måneder. De unge ser at det nytter. Apparatet rundt dem jobber også bedre for å få dem til utlandet, sier Gunnufsen.