(Dagbladet): Det forteller Stig Karlsen, prosjektleder i MGP.
- Vi har fått inn 1035 låter. Det er rekord. Nå skal vi plukke ut ti gode låter i forskjellige sjangre, som kan favne bredt. Vi har større fokus på å vinne den internasjonale finalen, sier Karlsen til Dagbladet.
Dagbladet Pluss
I disse dager er de innsendte bidragene kokt ned til en såkalt «shortlist» på 100 låter. Ennå venter nok flere utsilingsprosesser før NRK står igjen med de ti låtene som skal konkurrere om den norske seieren i 2017.
- I løpet av få år skal vi vinne Eurovision igjen, sier Karlsen bestemt.
Han forteller at kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen har gitt tydelig signal om at det er viktig for NRK å hente Eurovision-finalen tilbake på norsk jord.
Forrige gang Norge var vertsland for Eurovision var i 2010, året etter at Alexander Rybak hentet seieren hjem med «Fairytale».
- Det er deilig når vår sjef, som ellers må svare på spørsmål om hvordan NRK bør forvalte penger på musikkarrangementer, ser på Eurovision som en investering, sier Karlsen.
Vil «ta» Europa
Nytt av året er at NRK henter inn en internasjonal jury til utvelgelsen av de ti norske finalistene.
- Det blir jurymedlemmer fra ti-tolv land. Det er viktig å ha god geografisk spredning, og ha folk med teft som kan velge riktig låt å sende av gårde – en låt som kan favne hele Europa, forteller MGP-prosjektleder Karlsen.
Strategien for hvordan man skal forvalte den norske MGP-vinnerlåta og -artisten fram mot den internasjonale finalen i Kiev i 2017 er allerede lagt.
- Alt handler om synlighet, og hvordan vi kan hjelpe låta til å «ta» hele Europa, sier Karlsen.
- Ikke ideell situasjon
Han erkjenner at manglende synlighet foran årets Eurovision-finale ikke styrket Norges vinnersjanser.
Norges finalist Agnete Kristin Johnsen droppet alt av pressekonferanser og samlinger for å ha fullt fokus på opptredenen. Overfor NRK begrunnet artisten aktivitetsbegrensninga med at hun slet med sin mentale helse.
- Slik situasjonen var for Agnete i vår, var det helt nødvendig for henne å ha den roen og skjerminga foran finalen i Stockholm. Det viktigste er de tre minuttene på scenen. Men det var ikke en ideell situasjon, sier han.
- Det hjelper å være synlig og få et favorittstempel. Da lytter folk.