Tilbake som om ingenting har skjedd
Helt siden utgivelsen av 1995-debuten «Brown Sugar» har Michael «D’angelo» Archer framstÃ¥tt som den afroamerikanske musikkens kanskje største, moderne redningsmann. En gamechanger av dimensjoner, som blandet datidens kontemporære hiphop med et pensumsikret arsenal av vellagret funk, R&B og soul. Â
Marvin, Al, Sam, Donny, Sly, Stevie og selvfølgelig Prince i én og samme troverdige reinkarnasjon. Â
Oppfølgeren «Voodoo» fem Ã¥r senere skulle raskt vise seg Ã¥ bli hans ubestridte mesterverk, og forandret ikke bare synet pÃ¥ hva soul kunne være, men ogsÃ¥ Archers syn pÃ¥ seg selv. Den enorme reponsen pÃ¥ artistens sexsymbol-image, i stor grad bygget rundt den stadig sagnomsuste musikkvideoen til singelen «Untitled (How Does It Feel?)» – kun bestÃ¥ende av en kliss naken D’angelo som synger forførerisk inn i kamera – skulle vise seg Ã¥ bli en større forbannelse enn velsignelse for den nye superstjernen. Â
Torturert av eget kroppspress
«D’angelo følte seg torturert av presset om Ã¥ mÃ¥tte gi publikum det de ville ha. Urolig for at han ikke sÃ¥ like trent ut som i videoen, forsinket han konserter for Ã¥ gjøre situps. Han ga ofte etter og tok av seg skjorta, men han mislikte Ã¥ bli redusert til det. Var han ikke en artist? Kunne ikke publikum høre makten av musikken hans og verdsette ham for det alene?» Â
Ordene tilhører The Roots-sjef og «Voodoo»-trommis Ahmir «Questlove» Thompson, som sammen med døden til D’angelos gamle Soulquarians-venn J Dilla var en av hovedÃ¥rsakene til at hjulene endelig begynte Ã¥ rulle igjen etter en musikalsk pause pÃ¥ 12 Ã¥r. Â
I mellomtiden hadde den én gang sÃ¥ hyllede artisten ikke bare trukket seg tilbake fra rampelyset, men ogsÃ¥ blitt en latterliggjort skygge av seg selv. Som regel bare i overskriftene nÃ¥r det dukket opp nye historier om trøbbel med lovens lange arm, og ikke minst fornedrende mug-shots av en overvektig, rusmisbrukende eks-legende. Â
Ekstatisk comeback-glede
Gleden var derfor stor – eller skal vi si ekstatisk – da nyheten om et mulig comeback til slutt ble realitet, og til og med spilte seg ut foran et utsolgt og bergtatt Sentrum Scene i februar 2012. En sunn, energisk og fortstatt enestÃ¥ende artist, som ikke bare knocket ut klassiker etter klassiker, men dessuten viste fram lovende, nytt materiale. Â
LÃ¥ter som nÃ¥ endelig ser dagens lys pÃ¥ «Black Messiah» – det myteomspunne tredjealbumet han i dag tidlig slapp sammen med sitt band av latterlig legendariske musikere, The Vanguard, og som til min store lettelse ikke har blitt den funk-dominerte jam-sessionen jeg fryktet. Istedet serveres vi pÃ¥ alle mÃ¥ter en klar oppfølger til «Voodoo», dynket i bÃ¥de deilige og utfordrende lag av seksualitet, kjærlighet og et brennende samfunnsengasjement. Â
«All we wanted was a chance to talk, instead we only got outlined in chalk,» synger han med hint til afroamerikas yrende protestbevegelse pÃ¥ fantastiske «The Charade». Den første smakebiten som tente hÃ¥pet om en D’angelo av gammel standard, og med sÃ¥pass utpregede Prince-vibrasjoner, at enkelte har kalt den «the best song Prince never wrote». Â
Oppstykket i to deler
Albumets «Del 1» begynner derimot gammel funk-saftig med «Ain’t That Easy», bÃ¥ret av Pino Palladinos utenomjordiske bass, og hovedpersonens egne gitarplukk og mange lag med vokal, før albumets mest eksperimentelle spor «1000 Deaths» tar oss med inn i et støykaos bygget rundt hovedpersonens fjerne sang. Â
Humørsprederen «Sugah Daddy» inneholder drypp fra «Chicken Grease», men høres samtidig ut som en flørten, blÃ¥serforsterket Ummah-produksjon fra «Beats, Rhymes And Life», og viser at D’angelo pÃ¥ ingen mÃ¥te har mistet potensen siden sitt forrige, sex-dampende album («She needs a spankin’ to shake her up»). Â
Koselige «Really Love» er albumets første kjærlighetsserenade, og klarer kunsten Ã¥ blande rimshots med spansk gitarspill uten Ã¥ være i nærheten av cheesy, før «Del 2» sparkes i gang av bass-pumpende «Back to the Future (Part I)». En lÃ¥t som med litt godvilje kan minne om Sly and The Family Stones klassiske «If You Want Me To Stay». Â
«Sons and fathers die, soldiers, daughters killed/Question ain’t do we have resources to rebuild/Do we have the will?» undres det pÃ¥ drømmende «Till It’s Done (Tutu)», og sender en oppgitt D’angelo til høyere soul-makter i «Prayer» sin forvrengte vokal. Â
«I know that you will make it to the promised land/But you got to pray, you got pray/Oh you got to pray for redemption/Lord, keep me away from temptation.» Â
«Betray My Heart» bærer spor av bÃ¥de «Devil’s Pie» og «Spanish Joint» til tross for sitt jazz-tempo, og fungerer som en myk og gjenkjennelig overgang til plystringen og blues-gitarene pÃ¥ oppgjøret «The Door» («I’ve told you once but twice, you wasn’t very nice/In your hands you held my life»). Â
Deretter tar D det til kirka med «Back to the Future (Part II)», før tre allerede fortreffelige kvarter blir avløst av albumets udiskutable juvel «Another Life». En grimasefremkallende roligdans-affære, spekket av magien fra en svunnen, musikalsk verden, og den perfekte slutten på comebacket til en musikalsk frelser som endelig har fått tilbake troen på seg selv.
No comments yet.
Leave a comment
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
« Oct | ||||||
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Recent Posts
- -Dårlig skjult forsøk på å selge inn oljevirksomhet
- Thoresen med to da Storhamar slo Lørenskog
- Ronaldo ble matchvinner for Real
- Tverrligger, stang, og sÃ¥ ut pÃ¥ Alfheim: – 1-1! Nei? Hva skjer?
- Sekundet etter spøken innsÃ¥ han hva han hadde sagt og gjemte seg under jakka: – Virkelig smakløst
- Skal ha truet med å ruinere Bond-stjerna da hun sa nei til sex
- Vil chippe idrettsutøvere for å stoppe doping
- DIREKTE: Liverpool med gigantiske sjanser: – En helt vanvittig redning
- Politiet håper å kunne avhøre de overlevende etter ulykken i Seljord
- Skader gir Conte hodebry
Recent Comments
Archives
- October 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- December 2015
- September 2015
- August 2015
- July 2015
- June 2015
- May 2015
- April 2015
- March 2015
- February 2015
- January 2015
- December 2014
- November 2014
- October 2014
- September 2014
- August 2014
- July 2014
- June 2014
- May 2014
- April 2014
- March 2014
- February 2014
- January 2014
- December 2013
- November 2013
- October 2013
- September 2013
- August 2013